|
اخبار > روايت شباهنگي، آيتاللهي، صادقي و آغداشلو از مرتضي مميز |
|
چاپ ارسال به دوست |
 روايت شباهنگي، آيتاللهي، صادقي و آغداشلو از مرتضي مميز
در آخرين جلسه نقد و بررسي نخستين دوسالانه پوستر جهان اسلام با موضوع «نقد پوستر جهان اسلام و بزرگداشت مرتضي مميز» جلال شباهنگي، حبيب آيتاللهي، حبيبالله صادقي و آيدين آغداشلو ديدگاههاي خود را در مورد مرتضي مميز بيان كردند: جلال شباهنگي: براي من كه همكار دانشگاهي او بودهام، او يك هنرمند به معناي واقعي است كه درونش پر از شور، حيات و عشق به زندگي است. او نقوش و خطوط زيباي سنتي را كه با الهام از هنر ايران استفاده ميكند با صداقت و لطافت و نهايت آزادي به كار ميگيرد. به همين خاطر هم هست كه در كمال صداقت مخاطب آن را ميپذيرد و در دل بيننده مينشيند. مميز اثري را كه به ديوار ميزند به تعبير من به ديوار دل بينندگان ميزند. از طرفي مميز به تصويرسازي اعتقاد داشت و به آن به عنوان اصل نگاه كرد، با وجودي كه هنوز اين بحث در دانشگاهها هم مورد توجه قرار نميگيرد مميز به آن عمل كرد و 22 لوح قرآن را تصويرسازي كرد كه هنوز هم يكي از آثار ويژه تصويرسازي به حساب ميآيد. اينكه امروز بر ديوار نمايشگاه پوستر جهان اسلام آثاري با تكنيكهاي مختلف و متنوع بر ديوار ميبينيم حاصل 30 سال تلاشي است كه مميز براي گرافيك كشيد. مميز رنگ را در تمام آثار به شكل سنتي استفاده ميكند. حس موسيقي رنگ در كارهاي او به راحتي قابل تشخيص است؛ يكي از خصلتهاي ويژه ايراني و با اخلاص و صميميتي است كه در اثر او ديده ميشود. حبيب آيتاللهی: او هنرمندي نيست كه از دانشگاه هنر آموخته باشد، مميز هنرمند زاده شده است. زماني كه او لوحهاي قرآن را تصوير كرد هنوز يك ساعت هم تحصيلات دانشگاهي نديده بود. زماني كه او در مجلات گونه جديد طراحي را بنيان گذاشت -كه خيلي هم از او انتقاد كردند- دانشگاه نرفته بود. مميز تنها براي ايران نيست بلكه او هنرمندي جهاني است. 25 سال پيش در سوئيس كتابهايي با عنوان ABC منتشر شد كه يكي از آنها به مميز پرداخته بود. اين كتاب از خاور نزديك تنها مميز را به عنوان شاخص گرافيك معرفي كرده است. ذات او ايراني است. او يك انسان واقعي است. اوايل انقلاب وقتي حكم مديريت مجموعه آزادي را به او دادند، خودش همپاي كارمندان، پلهها را جارو ميزد تا تبعيضي بين مدير و زيردست قائل نشود. حبيبالله صادقي: من افتخار شاگردي آقاي مميز را در سالهاي 55 و 56 در دانشكده هنرهاي زيبا داشتم. رشتهام نقاشي بود اما به دليل علاقه، گرافيك را در محضر ايشان دنبال ميكردم كه البته ايشان هم ميگفتند هيچ اشكالي ندارد دانشجويان نقاشي گرافيك را دنبال كنند، چرا كه واسط عمده آنها يعني طراحي در هر دو رشته نقش عمدهاي دارد. تمام آثار مميز را در دوران انقلاب دنبال كردهام و بايد بگويم وجه تمايز او با ديگران اين است كه او در جاي بسيار مناسبي قرار ميگيرد و به موضوع نگاه ميكند. زاويه نگاه و تجلي هر هنرمندي به يك موضوع ميتواند او را به يك هنرمند مولف تبديل كند. در گرافيك ايران مميز كرسي تاليف را به نام خود زده است و گرافيك ايران بدون نام مميز معنايي پيدا نميكند. آيدين آغداشلو : در يكي از جلسات تجليل از مميز، به اشاره به من گفت اينها نبايد از من تجليل كنند اما من از همين هم خوشحالم چون به همين واسطه گرافيك ايران مطرح ميشود. همين جمله بازگو كننده نكتهاي است كه من درباره مميز مهم ميدانم و آن را جزو نقاط قوّت او به عنوان يكي از اركان گرافيك ايران ميشناسم. او بيش از اينكه در قيد و بند نمايش شخصي خود باشد منافع گرافيك ايران را بر منافع شخصي خود ترجيح داده است. او بسيار كوشيده و كار كرده تا راه را براي كساني كه در آغاز هستند باز كند. اين صفت خاص اوست و ما با تحسين و تجليل از اين صفت ياد ميكنيم. او هميشه با آن قد و قواره بلند در گرافيك خم شده است تا كساني كه پشت سر او هستند واضحتر و آسانتر ديده شوند. او با كار و سعي بيحد و حصر موفق شده آرمان جمعي را به تحقق برساند و بار گرافيك ايران را با شايستگي و فروتني هموار كند. اين صفت در هيچ هنرمندي نيست و الا تا زماني كه خط و كاغذ و نقاشي هست هر كسي جايگاهي دارد اما جايگاه مميز به خاطر صفتهاي اوست.
|
١٣:٠٩ - 1391/09/11 / شماره : ٨٩٠ / تعداد نمایش : ١٣٣٦
|
خروج
|